A BMW M Motorsport és Alessandro Zanardi közösen megkezdték a felkészülést az olasz pilóta DTM-beli vendégszereplésére, melyre Misano-ban fog sor kerülni augusztus végén. A versenyző a hétvégén már ki is próbálta a számára speciálisan átalakított BMW M4 DTM-et, melyet hamarosan teszt is követ.
BMW M Motorsport and Alessandro Zanardi are preparing for his DTM guest appearance. At the weekend, the Italian completed the roll-out with the BMW M4 DTM, that was modified for his special needs, at Dingolfing. For the first time ever, he will race without his prosthetic legs. Learn more: https://bit.ly/2v1wqR7 #ForzaAlex#AndiamoaMisano#WeKeepOnPushing
Közzétette: BMW Motorsport – 2018. július 30., hétfő
Zanardi már 2003 óta sikerrel versenyzik a bajor márka színeiben, de Misano-ban fog először rajthoz állni lábprotézise nélkül. A BMW M Motorsport mérnökei kifejlesztettek számára egy rendszert, melyben kézzel tud fékezni. A BMW interjút készített az olasz pilótával, aki azt is kifejtette, miért lesz előnyösebb számára protézis nélkül vezetni.
Alex, miért kényelmesebb számodra a lábprotézised nélkül vezetni?
“Alapjában véve a protézis működési elve miatt: vákuum tartja a helyén, mely semmilyen szellőzést nem biztosít, holott a végtagok a test hűtőrendszere. A vérkeringés segít csökkenteni a testhőmérsékletet, de ha viselem a lábprotézist, olyan vagyok, mint egy motor hűtés nélkül. Ez pedig nagyon kellemetlen az autóban, ahol a hőmérséklet gyakran nagyon magasra emelkedik. Így körröl körre nő az előnye, hogy protézis nélkül vezetek; ezt kívülállóként egyszerűen nem lehet elképzelni! Éppen ezért biztos vagyok benne, hogy ez a megoldás az autóban sokkal jobb lesz, mintha a pedálokat használva versenyeznék.”
Eddig, a korábbi versenyeiden, egyszerűen odasétáltál az autóhoz, mint a többi pilóta. Hogy fogsz beszállni az autóba a protézis nélkül?
“A beszállás nem jelent problémát. A lábaim nélkül sokkal könnyebben mozgok, a ki- és beszállás is könnyebben megy, mivel igazából semmi másra nem tudom használni őket, csak rájuk tudok támaszkodni. A karjaimmal kell behúznom őket az autóba, az egész testem tömegét is megemelve, de nélkülük sokkal kevesebbet kell emelnem is. Szóval sokkal agilisebb vagyok. A tolószékemmel fogok eljutni az autómhoz, aztán “beugrok” a vezetőülésbe, majd kiszállásnál is ugyanígy. Ha véletlenül meg kell állnom a pálya szélén és gyorsan kell kiszállnom, az sem jelent problémát: talán a kívülállók számára nem lesz szép látvány, de annyit mondhatok, hogy sokkal gyorsabban tudok menni a kezeim segítségével akár a füvön, akár a kavicságyban, mint a végtag protézisemmel.”
Ha sokkal agilisebben mozogsz a lábaid nélkül, egy baleset esetén könnyebben ki is tudnának szabadítani az autóból?
“Pontosan. Emiatt soha nem aggódtunk. Sem én, sem azok, akik már régóta ismernek.”
Próbáljuk meg elképzelni, mi történne, ha a kavicságyban ragadnál: egyszerűen kiszállnál és elsétálnál a karjaidon?
“Így van, hiszen ahogy korábban is mondtam, ugyan nem egy felemelő látvány nézni egy embert, ahogy a karjai segítségével sétál, de számomra – különösen a kavicságyban – sokkal könnyebb így eltávolodni az autótól, mint a lábaim segítségével. Korábban már megtapasztalhattam, milyen a protézissel a kavicságyban sétálni, botok nélkül…nem volt könnyű. Ugyanakkor sokkal nagyobb lenne az esélye annak is, hogy elesek – és bár ez nem jelent további veszélyt (“nagy tapasztalatom van már esések terén”), csak lassítana abban, hogy minél gyorsabban minél távolabb kerüljek az autótól.
Összességében ez sokkal jobb megoldás számomra, de nem jelenti azt, hogy ha a jövőben újra a mű végtaggal vezetek, akkor az kevésbé lenne biztonságos. Természetesen minden szempontot figyelembe vettünk, nem akarunk semmilyen biztonsági kockázatot, sem nekem, sem a BMW-nek, sem senki másnak, hiszen ezen a szinten ez már kötelező. Sőt, bele sem kezdtünk volna ebbe a “kalandba”, ha nem lennénk teljesen biztosak benne, hogy minden megtettünk a biztonság érdekében.”
(Fotók: BMW)