Helló Halo

Sorra bemutatták idei autóikat a Forma-1-es csapatok és kötelező elemként mindegyiken ott volt a Halo. Nincs mit tenni, megérkezett, itt van, még annak ellenére is, hogy kevesen üdvözölték érkezését.

Jómagam még nem találkoztam olyan véleménnyel aki azt mondta volna róla, hogy szép. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff addig merészkedett, hogy kijelentette:

A lépcsős orrkúp is a jó ízlés elleni merénylet volt.

Ha adnának nekem egy láncfűrészt, én bizony levágnám. Vigyáznunk kell a versenyzők biztonságára, de esztétikai szempontból nem vonzó az, amit most megvalósítottunk.

Láttunk már Forma-1-es autón kevésbé szép megoldásokat, elég csak a lépcsős orrkúpra gondolni, de hogy esztétikai szempontból aligha lehetett volna ezt rondábban megoldani, szinte biztos. Niki Lauda remekül  összefoglalta a helyzetet, mikor ezt nyilatkozta tavaly a Hungaroringen:

Van egy jó bajnokságunk, dögös autóink, remek versenyzőink, erre elszúrjuk az egészet ezzel a borzalommal.

Sir Jackie Stewart-tól a Halo-ig.

Sir Jackie Stewart a Forma-1 biztonságának élharcosa.

A biztonság ügye csak addig volt mellékes, amíg  Sir Jackie Stewart első ízben kiállt versenyzőtársai és maga biztonságáért azokban a pokolian veszélyes időkben, amikor ő versenyzett 1965 és1973 között. Stewart első felszólalása óta a versenyzők biztonsága mindenek felett álló szemponttá vált. A versenyzők életének megóvása érdekében biztonsági szabályok egész sora született, amik egy vaskosabb kötetet is megtöltenének. Nem a Halo azonban az első eszköz, ami ellenérzést váltott ki a versenyzőkből. 

A Hans is ellenérzéseket váltott ki a pilótákból, mint most a Halo.

Amikor 2003-ban kötelező jelleggel bevezették a Hans-ot (Head and Neck Support System) versenyzők egész sora emelt szót ellene, úgy mint Jacques Villeneuve, Juan Pablo Montoya, Nick Heidfeld, Heinz-Harald Frentzen és Michael Schumacher. Kényelmetlennek érezték és nem igazán hittek abban, hogy tényleges védelmet nyújt. Az FIA akkor is kérlelhetetlen volt és akkori elnöke, Max Mosley kijelentette:

Aki Melbourne-ben nem visel HANS-ot, az a boxutcában marad, s egy centimétert sem tehet meg a pályán. A pilótáknak volt egy éve, hogy hozzászokjanak a rendszerhez!

Ugye említenem sem kell, hogy a mezőny minden tagja annak rendje és módja szerint felsorakozott a rajtrácsra és viselte a Hans-ot a szezonnyitón. Ki hitte volna akkor, hogy lesz még egy olyan – szintén a versenyzők biztonságát növelni hivatott ötlet – ami még a Hans-nál is nagyobb vihart kavar?

Helló Halo.

Most a Halo-t szerelték fel védelmi eszközként és lehetett ellene “palotaforradalmat” indítani, az FIA ismét keresztülvitte akaratát a jelentős ellenszélben is. A döntést az F-1 vezetői legutóbb így magyarázták:

A veszéllyel minden versenyző számol.

A Forma-1-es versenyzés mindig a határokat feszegeti, vagyis a balesetek kockázata örökké fennáll. Az FIA többéves vizsgálatokat hajtott végre, hogy fejlessze a pilótafülke védelmét. Számos koncepciót fontolóra vettek és a Halo-ra esett a választás. Megformált titániumból készül és kb. 7 kg-ot nyom, de nagyjából 12 tonnának képes ellenállni, ezzel pedig az F1-es autó legerősebb része, ami lehetővé teszi a versenyzőknek, hogy még keményebben nyomják.

Jól hangzó magyarázat, de, hogy idén “még keményebben nyomják“? Ha meg is dől majd néhány körrekord vagy pole idő, a szezont ugyanúgy a spórolás fogja jellemezni, mint tavaly.

Idén három motorral kell kihúzni, a technika ördöge ismét főszerepet kaphat.

Három motort kapnak egy hosszabb szezonhoz, mint a tavalyi volt, továbbra is limitálva lesz a hétvégén felhasználható gumik mennyisége, így a versenyzők ismét spórolásra ítéltetnek. Ebből aligha lesz aszfaltszaggató határfeszegetés, legfeljebb az időmérők Q3-as szakaszában hozzák ki az autókból a maximumot, a versenyeken pedig a helyzettől függően tekergetik a motorteljesítmény fel-le. Így hiába a vágy a határok feszegetésére, a versenyzőknek annyi lehetősége nem lesz erre, mint szeretnék. Hogy a “balesetek kockázata örökké fennáll” ez kétségtelen, de ez nem csak a Forma-1-re igaz, ezt már az az apuka is tudja, aki go-kart iskolába adja a fiát. Minden autóversenyző tisztában van szenvedélye veszélyeivel, ők ezzel együtt szeretik ezt a sportágat.

A magyarázat tehát megszületett, még ha vitatható is, ezzel kell beérnünk.

Persze ésszerűbb lett volna megkérdezni azok véleményét az eszköz bevezetéséről, akik a bőrüket viszik a vásárra, a versenyzőkét. Döntsenek ők, elvégre az ő életük a tét. Ugyan véleményüknek – mint akkoriban a Hans esetében – hangot is adtak, de egyik felszólalás sem ért többet, mint a pusztába kiáltott szó. Bajnokok, csapatvezetők, mérnökök, rajongók hada háborodott fel. Az FIA azonban makacsul kitartott döntése mellett.

Biztonság és üzlet.

Mint minden a Forma-1 világában, ez is egy üzlet. Ha minden formaautós sorozatban kötelezően bevezetik a Halo-t, az eszközt gyártó cégek vaskos összegeket tesznek majd zsebre.

A szélvédővel a Halo megkapta első riválisát.

Az FIA 12.700 euróban szabta meg a glóriák árát, és eddig három cég kapott gyártási engedélyt a szövetségtől. Jelenleg két sorozatban vezették be a kötelező használatát: az F-1 mellett a Forma-2-ben. A terv azonban az, hogy minden formaautós sorozatban kötelezővé teszik az eszközt és ez egy igen nagyszámú vevőkört jelent majd, akiknek nem lesz sok választásuk, vagy venni KELL egy glóriát, vagy nem indulhatnak a versenyen. 

A Halo mellett alternatívaként már feltűnt a szélvédő is, mint biztonsági megoldás, így épp csak megszületett a Halo, máris megkapta első riválisát. Mindkét megoldás ellen és mellett lehet érvelni, a döntés ebben az ügyben is az FIA-é, és ahogy eddig már láthattuk, a szövetség biztosan kérlelhetetlen lesz, amikor majd döntést hoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük