Most, hogy beköszöntött az újév és felidéztük a tavalyi év legjobb pillanatait is, ideje előre tekinteni. A változások évei jönnek az autósportban, van ami tetszik és persze van olyan is, amitől a hideg rázza a rajongókat. Összeszedtünk néhány olyan változást, ami tervezet csupán, és olyat is amit már nem kerülhetünk el.
Forma-1 – Halo, gumik, motorok.
2018-ban három komoly változtatás lép életbe, az egyik a fejvédelmi eszköz (HALO) bevezetése, a csapatok pedig a teljes szezonban három motort használhatnak fel. Valamint a Pirelli két új gumikeveréket vet be, a szuperkeményet és a hiperlágyat. Mint minden változás a királykategóriában erősen megosztották a csapatvezetőket, a versenyzőket és a rajongókat. Több támadás is érte az FIA-t mind a felhasználható motorok száma, mind a HALO terén, de a szövetség minden esetben kérlelhetetlen volt és nem változtatott a kiadott regulákon. Jövőbe tekintésünk egészen 2021-ig lehetséges, mert tavaly napvilágot láttak az új motorformulával kapcsolatos tervek is.
A változások célja az, hogy a jelenlegi, 2014. óta érvényben lévő, V6-os koncepció fő hibáit orvosolják: ezt szem előtt tartva a tervek szerint az új erőforrások hangosabbak, olcsóbbak és egyszerűbbek lesznek. 2021-től kezdve már 3000-rel magasabb, akár 18 ezres fordulatszámon is lehet majd használni a motorokat, hogy javuljon a hanghatás. Kikerül a motorból a hőenergiát visszanyerő rendszer, az MGU-H, ugyanis rendkívül bonyolulttá tette a technológiát, amellett, hogy tompította a hangot, és még költséges is volt. Azonban ezzel együtt a mozgási energiát visszanyerő rendszer, az MGU-K, amelynek a teljesítménye jelenleg ugyebár még felső korláthoz kötött – számottevően erősebb lesz és a korábban, 2009., illetve 2011. és 2013. között használt KERS működési elvét alapul véve, a versenyzők majd manuálisan taktikázhatnak vele szabadon – akár arra is lehetőség adódik majd, hogy a pilóta több körön át spóroljon az extra energiával, amelyet aztán fel tud használni, amikor eljön a támadás ideje. Mindemellett világossá vált, hogy a költségcsökkentés jegyében több alkotóelemet is sztenderdizálnak, egészen pontosan az energiatárolót és a vezérlőelektronikát, továbbá a belső tervezési paraméterek közül jó néhányat szabályozni fognak, megelőzve azt, hogy a fejlesztési költségek elérjék a csillagos eget, illetve azt, hogy szélsőséges tervezési megoldásokkal és üzemeltetési feltételekkel szembesüljünk.
Természetesen a bejelentett változtatások nem nyerték el mindenki tetszését és a Mercedes, sőt a Ferrari is a sorozatból való kiszállással fenyegetőzik ha nem tudják “keresztülverni” akaratukat a szövetségen és a többi csapaton.
WEC – Szuperszezon és megújuló LMP1.
A WEC 2018-19-es szuperszezonja gyakorlatilag két külön idény egybeolvasztása. A versengés így 2018 májusában kezdődik Spában, ami után rögtön jön a Le Mans-i 24 órás. A teljes szezon bő egy évvel később, a második Le Mans-i száguldással ér véget. Mivel a következő két évben egészen biztosan elég gyér lesz a résztvevők létszáma az LMP1-es kategóriában, az FIA úgy döntött, hogy a hibrid és nem hibrid autók egy mezőnyben versenyeznek majd, ezt nyilván különböző módosításokkal, hogy kiegyenlítsék a két csoport teljesítményét.
Mint ahogy arról korábban már beszámoltunk, az LMP1 megújításán már javában dolgoznak: a promóter és az FIA illetékesei. A tervek szerint egy olyan LMP1 kategóriát szeretnének létrehozni amelyben az induló autók GT koncepció szerint épülnének és megjelenésükben hasonlítanának a gyártók autóira. Remélik, hogy az új szabályok vonzóvá teszik majd a kategóriát és a hírek szerint két gyártó biztosan beszáll majd a sorozatba az új szabályok elfogadása után.
WTCC-ből WTCR lett.
A legnagyobb változás minden bizonnyal a túraautózásban történt, ahol megszűnt a világbajnokság és helyét egy világkupa sorozat vette át. A mezőny maximum 26 autóból állhat, de minden versenyhétvégén két “szabadkártyás” indulási lehetőséget is biztosítanak. Gyári csapatok a sorozatban nem indulhatnak. Egy hétvége programjába immár három verseny fog majd helyet kapni, a szabadedzések és az időmérők mellett. A TCR technikai szabályai elsőkerekes, négy- vagy ötajtós, limuzin vagy ferdehátú karosszériával ellátott autókat követelnek meg. A motoroknak szériagyártásból kell származniuk, a lökettérfogat 1750-2000 köbcenti között lehet, a maximális teljesítmény 350 lóerő. Napjainkig több, mint 600 TCR-autót építettek olyan márkák, mint az Alfa Romeo, Audi, Ford, Honda, Hyundai, KIA, LADA, Opel, Peugeot, Renault, SEAT, Subaru és Volkswagen. Hazai vonatkozása is van a sorozatnak. A Zengő csapat bejelentette, hogy Audira vált és indulni szeretne a világkupában, míg Michelisz Norbi csapata, a M1RA indulása anyagi okok miatt egyenlőre bizonytalan.
DTM – Közeledés Japán felé.
A DTM visszatér az Egyesült Királyságba és Olaszországba is. Jelentős szabályváltozásokat azonban nem jelentett be az ITR. 2018 legnagyobb változására az év végén kerül sor, ugyanis a Mercedes elhagyja a sorozatot. A BMW és az Audi azonban elkötelezte magát a DTM mellett, de két gyártóval nekivágni 2019-nek azonban nem szeretnének. A világon még egy bajnokságban szerepeltetnek Class One autókat, ez pedig a Japán Super GT sorozat. A felek már fel is vették egymással a kapcsolatot és azon dolgoznak, hogy egy közös szabályrendszert alkossanak, így szabaddá téve az átjárást a két sorozat között. Mind a japán, mind a német fél eddig elégedett volt a tárgyalások előrehaladásával, így bízhatunk abban, hogy megegyeznek majd.
WRC – Sorok állnak a promóter irodája előtt.
A Rally Világbajnokság promótere a bőség zavarával küzd. Az országok sorban állnak a rendezés jogáért. Nemrégiben arról számoltunk be, hogy Chile is közel van ahhoz, hogy 2019-ben versenyt rendezhessen. Horvátország a megfelelő dátumot keresi, mert a rendezés lehetőségét már megkapták, szintén 2019-ben száguldhat majd a mezőny déli szomszédunk útjain. Japán is jelezte, hogy visszatérne a sorozatba, ők 2020-at tűzték ki célul. Idén Sebastien Loeb visszatérése minden bizonnyal nézők ezreit vonzza majd a szakaszok mellé Korzikán, Mexikóban és Spanyolországban. A csapatok már készülnek a szezonra, ami a Monte Carlo Rallye-val hamarosan kezdetét veszi majd.
Fotók: wrc.com, DTM Media, motorsport.com, touringcartimes.com