Barátaimnak és nekem minden autóverseny piros betűs ünnep, amelyet már jó előre beírunk a naptárunkba, sőt, én még kicsit tovább is megyek, hiszen már év elején elkezdem tervezni a saját “versenynaptáramat” a közzétett időpontok alapján.
Több éve járunk autóversenyekre akkreditált média képviselőkként, mégis minden alkalomra izgatottan készülünk, visszafelé számoljuk a napokat, különösen a verseny hetében. Az autók és az autósportok “megszállottjaiként” próbálunk minden alkalmat megragadni, ahol autókkal, versenyzőkkel, kollégákkal találkozhatunk. Így részt vettünk az 52. Mecsek Rallye sajtótájékoztatóján is, ahol kérdésünkre elmondták, hogy idén sajnos hivatalos teszt nem kerül megrendezésre, pedig az általában a csütörtöki napon megtartott teszttel együtt a verseny nekünk így általában négy napos “ünnep”.
Tudomásunkra jutott viszont, hogy a Topp-Cars Rally Team privát teszttel készül a hétvégére, melyet a fentiek fényében mi sem hagyhattunk ki!
A hivatalosan meghirdetett kezdési időpont előtt érkeztünk, ahol néhány fotós- és újságíró kolléga a helyszínt biztosító rendőrökkel és néhány érdeklődővel együtt szintén a csapat és az autók érkezésére vártak, akik hamarosan meg is érkeztek. Először a csapat kamionja, majd kisteherautója futott be, utánuk pedig a három Skoda Fabia R5 is – nekünk némiképp meglepő módon – “lábon”. Vincze Feri, Ranga Peti és Balogh Jani autóinak duruzsolását már jóval azelőtt meghallottuk, mielőtt megláttuk volna őket.
Megkezdődött a sürgés-forgás az autók körül, beindult az élet a rögtönzött “depóban”. Amíg a csapatok felkészítették az autókat a tesztre, a versenyzők “utcai” autókkal elindultak, hogy felírják a kb. 3,5 km-es ideiglenes tesztpályát, melyet Pécsbagota és Baksa között jelöltek ki.
Operatőr barátommal mi is dolgozni kezdtünk, ő forgatott én pedig fotóztam az autók körül. Mivel az esemény hivatalosan nem volt meghirdetve, csupán néhány környékbeli rally szerető kíváncsiskodott az út mellett, többen voltak a csapathoz tartozó emberek és a meghívott vendégek. Amellett ugyanis, hogy a Topp-Cars Rally Team ezzel a teszttel készült a Mecsek Rallye-ra, volt még egy része a délutánnak: az élményautóztatás, melyet én is megtapasztalhattam!
Miután a versenyzők visszatértek a pályáról és az autók is készen álltak, pár kör erejéig “felderítették” a pályát versenyautóikkal is, majd következett az élményosztás. A vendégek türelmesen vártak, amíg egymás után sorra kerültek, azoktól kérdezgették, akik már visszatértek, hogy “na, milyen volt?”. A válasz természetesen mindenkitől szuperlatívuszokban érkezett és büszkén mutatták a telefonnal, kézből felvett kört, mely ugyan a tempó miatt igencsak remegősre sikerült, de tökéletes lesz majd az élmény felelevenítéséhez.
Amikor megkaptam az információt, hogy a “következő körben te jössz!”, egyre izgatottabb lettem. Vincze Feri ért vissza először, így mellé ülhettem be. Az előző “utas” széles mosollyal az arcán szállt ki az autóból, én pedig örömmel ugrottam be a helyére. Segítettek bekötni az öveket, majd visszaült Feri is, üdvözöltük egymást és elindultunk.
A parkolóból kikanyarodva ugyan nem a rajtprogrammal indultunk, de a gyorsulás, a gázreakció és a néhány századmásodperc alatt történő sebességváltás lenyűgöző! Feri padlóig nyomta, 1-2-3-4, pillanatok alatt már 5. sebességben száguldottunk, jött az első kanyar, amit 3. fokozatban vettünk. Itt jött el az élmény csúcspontja, majd ezt követően minden egyes kanyarban! Egy ilyen érzést meg lehet próbálni elmondani, körülírni, de természetesen egyetlen beszámoló sem tudja visszaadni, ami egy versenyautóban történik. Az autót hajtó 1.6-os, négyhengeres turbós benzinmotor maximális teljesítménye 279 lóerő, 420 Nm-es nyomaték mellett állandó összkerék hajtással. Már a nyers adatok sejtetik a menettulajdonságokat, nagyjából el tudtam képzelni, hogy gyorsul és fékezéskor hogyan lassul. Ami viszont igazán lenyűgöző és felejthetetlen, az az autó hihetetlen kanyarsebessége és tapadása. Az első kanyarhoz érve olyan könnyedén és gyorsan vettük be azt (majd az összes többit is), mintha zsinóron húzták volna, akárcsak a mosolyomat, ami ekkor már végképp fülig ért. A 3,5 km-es teszt szakasz ilyen tempó mellett hamar véget ért, de az élményt nem lehet rögtön feldolgozni, még így, két nap után sem. Nyilvánvalóan nem mondok újat, de ezt minden autósport szerető embernek legalább egyszer át kell élnie. Sőt, fel kéne írni receptre!
Köszönöm Papp Lillának, Vincze Ferinek és a Topp-Cars Rally Team-nek, hogy lehetővé tették számomra ezt a nem mindennapi élményt!