A 42. Dakar Rally végigkalauzolta a mezőnyt a Vörös-tenger partjaitól a kanyonokon és hegyvidéken át, majd a dűnéken keresztül a fővárosban, Riyadh-ban lévő célig. Ricky Brabec, az amerikai motoros a Honda 31 évig tartó sikertelenségét törte meg, Carlos Sainz harmadik alkalommal, ismét más típussal nyert az autósok között, míg az SSV-sek legjobbja, Casey Currie győzelme révén itt is az amerikaiak lehetnek a legbüszkébbek. Ignacio Casale visszavette uralmát a quadosok mezőnyében, míg a kamionosoknál Andrey Karginovot koronázták meg.
A verseny és a kegyetlen körülmények során a mezőny igencsak megtizedelődött: a 342 járműből csak 234 tudta befejezni a világ legkeményebb tereprally versenyét: 96 motor, 12 quad, 57 autó, 29 SSV és 40 kamion ért célba.
A motorosok mezőnye: Brabec és a Honda csúcsra értek
Ricky Brabec történelmet írt a Honda 450 CRF nyergében: immár 31 év telt el a japán gyártó legutóbbi győzelme óta, mellyel a KTM 2001 óta tartó uralmát törték meg, másrészt amerikai versenzyő soha nem nyert még a Dakaron. Brabec a harmadik szakasz óta vezette az összetettet és óvta előnyét a verseny végéig: tavaly motorja cserben hagyta és csak három szakaszt tudott teljesíteni, de idén minden kiválóan működött. A dobogó második fokára a végig keményen küzdő Pablo Quintanilla állhatott fel: a chilei motoros szilárd teljesítményt nyújtott a tavalyi versenyen elszenvedett sérülései után, melyekből egy évig tartott felépülnie. A kétkerekűek 2019-es bajnoka, Toby Price idén be kellett, hogy érje a dobogó legalsó fokával, míg a szatmárnémeti származású Gyenes Emánuel megnyerte az Original by Motul kategóriát (ebben a versenyzők szerelő nélkül vágnak neki a viadalnak és maguk végzik el a szükséges szerviz feladatokat), összetettben pedig a 29. helyen ért célba. “Végül a puzzle minden darabkája a helyére került, nem tudtuk volna mindezt elérni a csapatunkban versenyző csapattársaink nélkül. Igazán boldog vagyok, ez az 5. Dakarom és másodszor tudtam célba érni. Ma reggel felébredtem és örültem, hogy ez már az utolsó nap. Most pedig itt vagyunk és nyertünk! Okosan és összpontosítva kellett versenyeznünk; nincs első számú versenyző a csapatban, mind egy család vagyunk. Ma mindannyian győztünk!” – összegezte versenyét Brabec örömittasan.
Ignacio Casale végig uralta a quadok mezőnyét
A kétszeres bajnok Casale tavaly “kirándulást” tett az SSV kategóriába, ahol sajnos nem sikerült maradandót alkotnia. 2020-ban újra quad nyergébe pattant és már a rajttól kezdve végig uralta a mezőnyt, a kétszeres szakasz győztes Simon Vitse és a szintén chilei Enrico Giovanni legjobb igyekezete ellenére is. Casale négy győzelemmel büszkélkedhet idén, folyamatos csúcs teljesítményét az is jól fémjelzi, hogy mindössze egyszer végzett a legjobb négyen kívül az etapokon; egyetlen hibája volt: a 10. szakasz során 45 percet “dobott el” az egyik mérőpont keresésével. Ignacio Casale beállította Marcos Patronelli rekordját: mindketten háromszoros Dakar győztesek a quad kategóriában. “Örülök, hogy itt lehetek, megnyertem a 3. Dakar bajnoki címemet. Hosszú és fárasztó verseny volt, a második héten volt néhány problémám, de tőlünk telhetően megoldottuk őket. Egész évben keményen dolgoztunk a szerelőkkel és most a győzelmet ünnepelhetem. Köszönöm és Viva Chile!” – zárta gondolatait Casale.
Sainz ellentmondást nem tűrően vezetett
A kategória “nagyöregjei” ma is uralták a versenyt, ahol a tapasztalat aranyat ér – szó szerint is. Az első három helyezett: Carlos Sainz, Nasser Al-Attiyah és Stéphane Peterhansel összesen 50 Dakaron indult és 14 győzelmet szerzett az autósok között. A spanyol El Matador a harmadik szakasz után állt az élre és ettől kezdve nem is engedte ki kezei közül a vezetést. Egyszer ingott meg kissé előnye, amikor a 8. szakaszon időt vesztett riválisaihoz képest, de még így is első tudott maradni. Sainz elmondta: “Nagyon boldog vagyok, sok munka van az eredményünk mögött, rengeteg gyakorlás, edzés. A győzelmünk az első szakasszal kezdődött és végig teljes erőbedobással küzdöttünk.”
A spanyolok másik büszkesége, az első Dakarját teljesítő kétszeres Formula 1-es világbajnok Fernando Alonso is elérte, amit kitűzött maga elé: célba ért. Összetettben a 13. helyre volt elég teljesítménye, ami valljuk be, egy ilyen kemény versenyen már önmagában is szép teljesítmény, ráadásul ebbe a szakágba még éppen, hogy csak belekóstolt!
Az SSV-k versenyében idén szakasz győzelem sem kellett a bajnoki címhez
A verseny elején Casey Currie még csak az egyik ígéretes név volt a kategóriában, akire érdemes volt figyelni. A 7. szakasz után állt az élre, majd ott is maradt a végéig, mindezt szakasz győzelmek nélkül, egyenletes teljesítményének köszönhetően! A végelszámolásnál a quad kategória 2017-es győztese, Sergey Karyakin követi, aki idén szintén nem szerzett szakasz győzelmet, míg a harmadik helyre Francisco Lopez Contardo ért oda. Currie ha akarta, sem tudta volna palástolni örömét: “Két amerikai a csúcson! Sean és a csapat kiváló munkát végzett, az autó végig remekül működött. Hihetetlen élmény, biztos, hogy soha nem fogom elfelejteni. Imádom ezt a rallyt! Jövőre visszatérünk és megvédjük a címünket.”
Kamaz uralom a kamionoknál
Miután Eduard Nikolayev zsinórban három Dakart nyert kamionnal, idén is az egyik legnagyobb esélyesként vágott neki a viadalnak. Azonban az autósportban mindig benne van a hiba lehetősége: súlyos technikai gondok miatt fel kellett adnia a versenyt. A Kamaz másik büszkesége, a 43 éves Andrey Karginov, a 2014-es bajnok hihetetlen tempót diktált, hét szakasz győzelmével ellenfelei (és még csapattársai is) szinte csak a hátát és porát látták, mögötte három idei diadala ellenére is 42 perces hátránnyal Anton Shibalov végzett, míg a bronz éremnek Siarhei Viazovich örülhet két órás hátrányban.
Véget ért tehát a 2020-as, 42. Dakar Rally, mely ismét nem okozott csalódást, rengeteg fordulatot és még több hihetetlen teljesítményt láthattunk az embert próbáló viadalon. Sajnos idén a gyász árnyéka is a versenyre borul, Paulo Gonçalves már csak az égi versenypályákon száguldhat, emlékét a Dakar családdal együtt örökre őrizzük!
A célba ért versenyzők még ünnepelnek és kipihenik fáradalmaikat, de hamarosan minden kezdődik elölről: egy évnyi felkészülés a jövő évi Dakarra. Jövőre, veletek, ugyanitt.
Végeredmények:
Top 10, autók:
1 | 305 | BAHRAIN JCW X-RAID TEAM | 42h 59′ 17” | |
2 | 300 | TOYOTA GAZOO RACING | 43h 05′ 38” | |
3 | 302 | BAHRAIN JCW X-RAID TEAM | 43h 09′ 15” | |
4 | 309 | OVERDRIVE TOYOTA | 43h 48′ 27” | |
5 | 304 | TOYOTA GAZOO RACING | 44h 06′ 26” | |
6 | 311 | X-RAID MINI JCW TEAM | 44h 11′ 32” | |
7 | 307 | TOYOTA GAZOO RACING | 44h 17′ 51” | |
8 | 315 | SRT RACING | 44h 58′ 38” | |
9 | 324 | RACE WORLD TEAM | 46h 41′ 34” | |
10 | 322 | GEELY AUTO SHELL LUBRICANT TEAM | 46h 50′ 24” |
Top 10, motorok:
1 | 9 | MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2020 | 40h 02′ 36” | |
2 | 5 | ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 40h 19′ 02” | |
3 | 1 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 40h 26′ 42” | |
4 | 17 | MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2020 | 40h 34′ 19” | |
5 | 2 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 40h 37′ 36” | |
6 | 16 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 40h 40′ 10” | |
7 | 12 | MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2020 | 40h 53′ 33” | |
8 | 22 | MONSTER ENERGY YAMAHA RALLY TEAM | 41h 45′ 11” | |
9 | 59 | KLYMCIW RACING | 42h 06′ 37” | |
10 | 6 | ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 42h 13′ 16” |
Top 10, kamionok:
1 | 511 | KAMAZ – MASTER | 46h 33′ 36” | |
2 | 516 | KAMAZ – MASTER | 47h 16′ 02” | |
3 | 503 | MAZ-SPORTAUTO | 48h 38′ 18” | |
4 | 501 | KAMAZ – MASTER | 49h 29′ 04” | |
5 | 504 | BIG SHOCK RACING | 50h 01′ 44” | |
6 | 505 | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 51h 00′ 33” | |
7 | 502 | INSTAFOREX LOPRAIS PRAGA | 51h 50′ 33” | |
8 | 528 | MAZ-SPORTAUTO | 51h 58′ 06” | |
9 | 521 | FESH FESH / R-SIXTEAM | 52h 41′ 29” | |
10 | 512 | HINO TEAM SUGAWARA | 52h 52′ 15” |
Top 10, quadok:
1 | 250 | CASALE RACING | 52h 04′ 39” | |
2 | 265 | # JE PEUX 2020-BBR MERCIER RACING | 52h 23′ 03” | |
3 | 251 | SONIK TEAM | 53h 08′ 54” | |
4 | 255 | 7240 TEAM | 55h 34′ 55” | |
5 | 257 | ORLEN TEAM | 56h 43′ 32” | |
6 | 262 | TEAM ALL TRACKS | 57h 49′ 53” | |
7 | 268 | ENRICO RACING TEAM | 58h 39′ 07” | |
8 | 254 | M.E.D. RACING TEAM | 61h 00′ 42” | |
9 | 263 | BARTH RACING TEAM | 68h 03′ 09” | |
10 | 261 | MARTIN SARQUIZ TEAM | 69h 19′ 18” |
Top 10, SSV-k:
1 | 405 | MONSTER ENERGY CAN-AM | 53h 25′ 52” | |
2 | 411 | SNAG RACING TEAM | 54h 05′ 04” | |
3 | 400 | SOUTH RACING CAN-AM | 54h 18′ 28” | |
4 | 404 | PH-SPORT | 54h 38′ 11” | |
5 | 410 | HIBOR RAID | 54h 46′ 30” | |
6 | 420 | XRAIDS – BUGGYMASTER TEAM | 55h 45′ 07” | |
7 | 417 | # JE PEUX 2020-BBR MERCIER RACING | 55h 50′ 15” | |
8 | 427 | SOUTH RACING CAN-AM | 56h 23′ 30” | |
9 | 402 | MONSTER ENERGY CAN-AM | 59h 09′ 53” | |
10 | 433 | FN SPEED TEAM | 59h 10′ 27” |
Original by Motul:
1 | 44 | AUTONET MOTORCYCLE TEAM | 48h 05′ 07” | |
2 | 39 | BENJAMIN MELOT | 49h 17′ 41” | |
3 | 69 | TEAM VAYSSADE FLORENT | 50h 38′ 46” | |
4 | 52 | PETR VLCEK | 51h 51′ 33” | |
5 | 138 | TEAM REPAR’STORES | 52h 00′ 32” | |
6 | 71 | 115MOTO | 54h 34′ 45” | |
7 | 57 | CAVELIUS TEAM | 55h 04′ 00” | |
8 | 97 | MARCIC | 55h 43′ 02” | |
9 | 133 | TROYKATEAM | 56h 53′ 57” | |
10 | 128 | CALIDOSO RACING TEAM | 57h 32′ 20” |
(Fotók: Dakar Media)