“Levelezésbe kezdtem Enzo Ferrarival…” – interjú Méhes Károly F-1 szakíróval

Méhes Károly Forma-1 szakírót a királykategória rajongóinak nem kell bemutatni. 1990 óta tudósít F-1 futamokról  a hazai sajtó hasábjain, cikkek egész sora ered a tollából. Számos könyvet írt a sportágról, kedvenc csapata a Ferrari, amelyről nemrégiben megjelent a Ferrari 70 – A Scuderia története 1947-2017 című műve.

 

Mikor kezdődött a Forma-1 iránti rajongás, és melyik volt az első verseny, amit élőben látott? 

Nyolc éves voltam mikor Pécsről Győrbe költöztünk, ahol már fogni lehetett az osztrák TV adást, akik közvetítettek Forma-1-et is. Az első verseny, amit ott láttam az 1973-as Olasz Nagydíj volt a legendás Monzai pályán. Elsőre azonban nem fogott meg a dolog, édesapám azonban  folyamatosan követte a versenyeket. A fordulópontot  Lauda 1976-ban, a Nürburgring-en elszenvedett súlyos balesete jelentette. Az osztrák TV másról sem szólt azokban a napokban csak erről. Innentől kezdve lettem Lauda rajongója és miután Ferrari pilóta volt, így a csapaté is.

Ki volt az, aki arra inspirálta, hogy szakíróvá váljon?

Szabó Cecília képzőművész művét kapta Fernando Alonso 2011-ben a 30. születésnapjára © Ember Ferenc

Saját magam inspiráltam. A hetvenes években nem volt komoly sajtója hazánkban a F1-nek, és ami megjelent azok színvonala sem volt túl magas és alapos.1990-ben egy napilaphoz kerültem újságíróként, ahol a sportrovatban senki nem írt a Forma-1-ről. Ekkor felajánlottam, hogy szívesen pótolnám ezt a hiányosságot, amire a lap vezetősége szerencsére nyitott volt.

Laudát és a Ferrarit már említette. Mégis, hogy mélyült el a csapat iránti rajongása, mi volt a következő lépés?

Lauda után Gilles Villeneuve került a maranellóiakhoz, aki szintén nagy kedvencemmé vált, és ez tovább mélyítette a Ferrarihoz való kötődésemet.

A Ferrari hetven évének összefoglalása mennyivel volt nehezebb feladat, mint más F-1 könyvek megírása?

Egyrészt a feladathoz és a jubileumhoz méltó könyvet akartam írni: részleteset, érdekeset, olyat, amit újra és újra elő kell venni, böngészgetni. Másrészt össze kellett szedjek a saját archívumom mellé egy izgalmas, és ha lehet, egyedi fotóanyagot. Azt hiszem, sikerült.  

Mi az a legféltettebb Ferrari ereklye, amit kincsként őriz?

Piero Ferrarival egy maranellói autóbemutatón © Kulcsár Enikő

1985-től levelezésbe kezdtem Enzo Ferrarival, tőle számos levelet őrzök, de a legféltettebb ereklye az az önéletrajz, amit elküldött nekem, mert ez a kötet bolti forgalomba nem került.

A Ferrari a kezdetektől indul a Forma-1-ben, mégis többször elhangzott, hogy elhagyják a kategóriát. Véleménye szerint mennyire komolyan vehetők ezek a szavak?

Ezek a mondatok annyira vehetők komolyan, amennyire eddig is. Ezzel már Enzo Ferrari is fenyegetőzött lényegében az első évektől kezdve, de valójában ennek nincs realitása.

Versenyzők sokaságával találkozott már. Ki volt az, aki a legmélyebb benyomást tette Önre, és miért?

Sokadik találkozás Laudával © Ember Ferenc

Nehéz erre válaszolni. Újságíróként legendás versenyzők egész sorával találkoztam. Köztük volt Fittipaldi, Senna, Schumacher, Alesi, Barrichello és még sorolhatnám. Legnagyobb hatással azonban a gyerekkori kedvenccel, Laudával való találkozások voltak rám.

A sportág mára sokak szemében túlszabályozottá vált, mi a véleménye erről?

Ezt a kérdést így is meg lehet közelíteni. Persze régen a versenyzők dolga is egyszerűbb volt, mikor kiküldték a pályára és “csak” versenyezni kellett. Ma már számos dolognak kell megfelelni, versenyzőként és csapatként egyaránt. A sportág nagyon összetetté vált, és ez az oka a szabályrendszer összetettségének is. Lehet beszélgetni a témában,de ezt mindenki másként fogja majd látni.

Hosszú évek óta  újságíróként vesz részt a Forma-1-es futamokon. Milyen változásokat lát “belülről”, mióta nem Bernie Ecclestone vezeti a sportágat, hanem a Liberty Media?

Interjú Sir Jackie Stewarttal © Kulcsár Enikő

Sok változás igazából nincs, még a régi sajtófőnököt is megtartották. Bernie Ecclestone-nak komoly udvartartása volt, és ez most nincs. Furcsa, hogy nem áll a paddock-ban Bernie szürke busza, amihez úgy zarándokolt a sportág megannyi szereplője, mintha valami szent hely lenne. A sportág meg fog újulni, ezt a célt kitűzte a Liberty és ezt a munkát következetesen el is fogják végezni.

A világbajnokság a végéhez közeledik, milyennek látta a Ferrari évét?

Legújabb könyvében a Ferrari eddigi teljes történetét tárja olvasói elé.

Két dolgot tartok fontosnak. Senki nem gondolta volna, hogy a szezon elején ilyen jók lesznek, ahogy azt sem, hogy a szezon második felére ennyire visszaesnek. Azokat a távol-keleti versenyeket szúrták el, amiken felzárkózhattak volna. Kár ezekért, mert nagyon izgalmas lehetett volna a bajnokság hajrája. Így azonban elég simán zárul a szezon, nincs nehéz dolga a riválisnak.

Végül mi az a leghumorosabb történet a színfalak mögül, amit megosztana olvasóinkkal?

Sok közül az egyik: 1994-ben Monacóban a Williams-szponzor Rothmansnál ebédeltem fotós kollégámmal, és egyszer csak megjelent Ecclestone, megkérdezte, szabad-e az asztalnál a többi hely. Mondtuk, igen. Erre behozta Diego Maradonát és pár hölgyvendéget, és ránk bízta őket. Maradona pont mellém került, és amikor kiderült, hogy magyarok vagyunk, végig Puskásról áradozott!

A Szerző Forma-1-el kapcsolatos írásai a következő linken érhetők el:

www.f1classic.blog.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük