A Toyota újra a trónra tör

A Toyota 2019-re is megcélozta a konstruktőri világbajnoki címet, és 25 év után újra Toyotás versenyzőt ültetne a rally világ trónjára. Amikor a gyártó először készített egy összkerék hajtású autót a Rally Világbajnokságban való részvételhez, a japánoknak magas elvárásoknak kellett megfelelni.

A történelem és Carlos Sainz 1990-es világbajnoki címének fényében a Celica GT4 már szépen csillogott, de az ST165 kódjelű autó közel sem volt ilyen sikeres.

Hűtési és sebességváltó problémák is jelentkeztek, minél többet ment az autó, annál forróbb lett a hidraulika olaj, így egy hosszú egyenes utáni forduló egy forró nyári versenyen igazán kalandos tudott lenni.

Közel 30 évvel később a világ legnagyobb autógyártója visszatért – egy olyan autóval, mely szintén túlmelegedési és váltó gondokkal küzdött. Azzal vádolták a Tommi Makinen Racing-et, hogy nem elég jól felszerelt technikailag, majd következett a Yaris WRC debütálása 2017-ben.

Andersson a 90-es években sikerre vezette a Toyota-t a Celica Turbo 4WD-vel: 3 egyéni világbajnoki (Sainz 1992-ben, Juha Kankkunen 1993-ban, Didier Auriol pedig 1994-ben lett bajnok) és 2 konstruktőri címet (1993-ban és 1994-ben) ünnepelhettek. A Toyota vezető erővé nőtte ki magát: kiemelkedő versenyzőkkel, találékony mérnökökkel rendelkezett és az anyavállalat teljeskörű támogatását élvezte.

Úgy tűnik, a történelem megismétli önmagát.

1993-ban Auriol, Kankkunen, Markku Alen és Hannu Mikkola neveit olvashattuk, 2019-ben pedig Ott Tänak, Jari-Matti Latvala és Kris Meeke szerepelnek a gyártónál, mint hasonlóan nagy tehetségek. Mindhárman rengeteg tapasztalattal rendelkeznek és pokolian gyorsak.

Ahogy ’90-es évek elején a világ nagy része “tartott” a Toyota-tól, napjainkban a hatszoros világbajnok Sebastien Ogier vezetésével érkező Citroenre tekinthetnek ugyanígy.

“Ott Tänak erős teljesítményt mutatott a szezon utolsó felében, őt jelölném meg egyes számúként.” – mondta el Ogier, majd hozzátette: “A Toyota erős lesz.”

A pilótákon és a hatalmas költségvetésen túl honnan is jön a Yaris WRC sebessége? A Toyota főmérnöke, Tom Fowler elmagyarázott néhány részletet.

A sebességváltó fejlesztése

A japán gyártó alaposan átvizsgálta az első, a középső és a hátsó differenciálművet, hogy még több tapadást és jobb vezethetőséget tudjanak kipréselni a technikából.

“A sebességváltó specifikációjának megváltoztatása egy bonyolult és hosszú folyamat.” – magyarázza Fowler. “Mivel már egyszer homologizáltattuk az eredeti differenciálműveket, a módosított alkatrészeket egy újbóli engedélyeztetési folyamaton kell végigvinni. Ha a módosítás aztán mégsem válik be a gyakorlatban, a javítások elvégzése után további engedélyeztetésre van szükség, vagy vissza kell térni az eredeti verzióhoz. 2017 óta folynak e téren a fejlesztések, jelenleg leginkább az első és a középső diffire koncentrálunk, a cél az autó jobb vezethetősége, ill., a nyomaték útra való átvitelének javítása. Ez elsősorban a murvás versenyekre vonatkozik, de lehetséges, hogy a fejlesztésekből az aszfaltos versenyeken is tanulhatunk.”

Dalol a motor

Amikor nagyjából 2 évvel ezelőtt az első Yaris pályára gurult, a riválisok rögtön felfigyeltek a motor erejére és leadott teljesítményére. Fejlesztése a Toyota Motorsport-nál történt Cologne-ban és az ott végzett munka gyümölcsét Finnországban láthattuk, ahol a TMG fejlesztése hozzájárult ahhoz, hogy Tänak nyerni tudott Jyvaskyla-ban.

A motor és a váltó tökéletes kombinációja révén a Toyota arathat idén, a fejlesztések pedig több visszacsatolást és önbizalmat adhatnak a pilótáknak. A motor jelenleg erősebb, mint valaha, lehetővé téve a versenyzőknek, hogy kihasználják ezt ha olyan helyzetbe kerülnek, pl. alacsony tapadási körélmények között.

Erősödés minden téren

A hűtőrendszer és motor hibái súlyos pontokba kerültek a 2018-as szezonban, Tommi Makinen ezért is sürgeti, hogy csapatának sokkal következesebbnek kell lennie. A hibák ellenére igazán kemény körülmények között, Törökországban Tänak győzelmet aratott, de Fowler elismeri, hogy a nyers sebesség tekintetében fejlődniük kell, figyelmet kell rá fordítaniuk: “Ha megkérdezik, teljesítmény tekintetében tavaly melyik rally volt a leginkább csalódást keltő számomra, a válaszom: Törökország. Igen, nyertünk, de sebesség tekintetében egyáltalán nem voltunk versenyképesek. Mindenkinek eltörött a felfüggesztése, csak nekünk nem. Mondhatjuk, hogy nekünk szerencsénk volt, mivel nem találtunk el egyetlen sziklát sem; de az első napon a 6. helyen álltunk és ha a többieknek nem lettek volna problémáik, nem is tudtunk volna jobb eredményt elérni. Keményen dolgoztunk azon, hogy tapadást találjunk a lassabb, lazább talajú szakaszokon, ez volt az autó egyik legnagyobb fejlődése tavaly. Ez azonban sajnos együtt járt azzal, hogy a futóművön kevesebb védelmet tudtunk elhelyezni, így a durvább felületű szakaszokon nem tudtunk jó tempót menni, ezen még dolgoznunk kell.”

Összefoglalva

A karosszéria és a felfüggesztés fejlesztése folyamatban van; a Toyota és versenyzői pedig sokkal boldogabbak lehetnek, mint egy évvel ezelőtt, hála a Yaris által mutatott teljesítménynek. Az egyetlen látható változás az autó idei külsején csupán annyi lesz, hogy az első és hátsó kerékjárati íveknél szellőzőket helyeznek el, ezáltal is segítve a levegő természetes áramlását és a jobb hűtést.

A Toyota egyértelmű erőssége még az anyavállalattól érkező maximális támogatás. A gyár elnöke, Akio Toyoda személyesen is nagy támogatója Makinen munkásságának, rendszeresen meg is jelenik a Yaris WRC-vel kapcsolatos eseményeken. Ez a támogatás természetesen meglátszik a költségvetésen is, a Toyota rendelkezik a legjobb anyagi háttérrel a szervizparkban.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük