A DTM hazai versenyén történt három baleset a boxutcában felborzolta a kedélyeket. Majd’ minden évben történik valami a boxutcában, ami a címlapokra kerül. A világ egyik legveszélyesebb utcája legalább annyi veszélyt rejt, mint maga a pálya.
Sokszor jártam már a Hungaroring boxutcájában, fotósként és operatőrként is voltam apró pont a forgatagban. Kora reggel a pályára érkezve és a kihalt boxutcát nézve első látásra tágasnak tűnik, legalábbis ez az ember első benyomása. Amint azonban a csapatok elfoglalják a helyüket és mindenki kipakolja a maga versenyfelszerelését, változik a kép. Szerelők, versenyzők, mérnökök, csapatvezetők kezdik meg a munkát. Aztán itt vannak még a sportbírók, tűzoltók, a média megannyi szereplője, FIA ellenőrök, biztonságiak, VIP vendégek és az első ránézésre széles terület igencsak beszűkül. Ebbe a tumultusba érkeznek meg a versenyzők, hogy kereket cseréljenek és a nagy sietségben emberi hibák is előfordulnak. Ezekből a hibákból idézek fel néhányat a teljesség igénye nélkül.
Nem is kell messzire visszapillantanunk, hiszen idén már történt súlyos incidens a boxutcában, ami a királykategória legpatinásabb csapatánál történt.
2018 F-1 Bahrein – A Ferrari sokba kerülő hibája
A Bahreini Nagydíjon a finn pilóta második kiállásánál tévesen kapott zöld jelzést, azonnal elindult, ám a bal hátsó kerekét akkorra még nem cserélték le, s a versenyző nekihajtott a gumit levenni próbáló szerelő lábának. Räikkönennek ezt követően azonnal szóltak, hogy álljon meg, a versenyt pedig – a harmadik helyről – fel kellett adnia. Az olasz istálló tájékoztatása szerint a szerelőnek eltört a szárkapocscsontja és a sípcsontja is a balesetben.
A fórumokon zajló beszélgetéseket követve feltűnt, hogy sok Forma-1 rajongónak hiányzik a tankolás, mint taktikai elem. Azonban azt már jóval kevesebben említik meg, hogy jelentős veszélyforrással lett kevesebb a tankolás betiltásával.
1994 Német Nagydíj – Jos Verstappen másodpercei a pokolban
Jos Verstappen a negyedik helyről állt ki a boxba, hogy feltankoltassa versenygépét. De a nafta a töltőberendezés lecsatlakoztatása után továbbra is folyt, azonban már nem a tartályba, hanem a Benetton kasztnijára. A felforrósodott motorburkolat lángra lobbantotta az egész autót, és az ott dolgozó szerelőket is lángtenger nyelte el. A villámgyors beavatkozásnak hála nem történt tragédia. Verstappen enyhe égési sérüléseket szenvedett, ugyanis sisakrostélyát szellőztetés gyanánt kissé felhajtotta. (A cikk borítóképén ennél az esetnél küzd egy szerelő a lángokkal.)
2012 DTM – Ralf Schumacher Zandvoorti tarolása
A DTM-ben a Hungaroringen történtek előtt is voltak már komolyabb balesetek, ezek közül Ralf Schumacher 2012-es Zandvoorti esetét emeltem ki.
Ralf Schumacher Mercedesén épp kereket cseréltek, majd a versenypályákon megszokott nagy lendülettel igyekezett visszatérni a mezőnyhöz, de az indulásnál nem szedte alá eléggé a kormányt. Versenyautójának hátsó szárnya beleakadt a pitben utánuk következő alakulat szerelékébe: a nagy sebességgel maga után húzott cső négy szerelőt vert le a lábáról, egyiküket kis híján le is fejezte. A négy szerelőt gyorsan kórházba szállították, hármat egy nap múlva ki is engedtek, de a legsúlyosabban sérült, és ezért megfigyelésre még benntartott férfi is megúszta komolyabb következmények nélkül a balesetet.
2015 GP2 – Kínos baki a Forma-1 előszobájában
Akadnak vicces esetek is szép számmal, persze ezek a versenyzőknek és a csapatvezetőknek közel sem annyira humorosak. A GP2-ben (ma már ez a sorozat F-2 néven fut) Sean Galeal elkövette pályafutása addigi legnagyobb hibáját 2015-ben, mikor Abu Dhabiban…de a videó többet mond ezer szónál!
Az esetek nagy száma egy vaskosabb könyvet is megtöltene, így a cikk címe nem túlzás, a boxutca valóban a világ egyik legveszélyesebb utcája a versenypályákon.