A hosszútávú autóversenyzés rajongói még szinte sosem vártak ennyit a Le Mans-i 24 órás versenyre, mint az idén. A koronavírus járvány következtében a klasszikus franciaországi megmérettetésre a hagyományos júniusi dátum helyett szeptember 19/20-án kerül sor. A verseny közel 100 éves történelmében mindössze egyszer volt hasonló halasztás: 1968-ban a Le Mans-i 24 órás verseny szeptember 28/29-én zajlott a párizsi nyugtalanságok következtében.
A verseny halasztása számos következménnyel jár a Porsche GT csapata számára. A helyzet megváltoztatja az időbeosztást, emellett pedig számos népszerű rajongói és technikai esemény lebonyolítását is a városközpontban, valamint a rajtot megelőző pilótaparádét is.
Hosszú éjszaka
Június idusán a nyári napfordulóhoz (június 20.) közel a nappalok hosszabbak a Föld északi féltekén. A 88. verseny eredetileg tervezett időpontjában, június 13/14-én, a versenyautók 8,02 órán át köröztek volna az éj leple alatt. Az új szeptemberi dátum miatt a Nap korábban nyugszik, egészen pontosan szombat este 20:01-kor, viszont az első napsugarak csak vasárnap reggel 7:44-kor jelennek meg. Ez azt jelenti, hogy közel 4 órával tovább lesz sötét, mint a megszokott időpont esetén. Az egy teljes napnyi megmérettetés során az autók mindössze 12 órát köröznek nappal a Sarthe-i versenypályán.
Gyors tempó
A hosszú éjszaka követkeményeként hosszabb ideig lesz hűvösebb az aszfalt és a levegő hőmérséklete. Ennek eredményeképpen a két, kb. 520 lóerős Porsche 911 RSR motorja hosszabb időn át üzemelhet optimális tartományban. A hidegebb levegő több oxigént tartalmaz, emiatt pedig a hat égéskamrában az üzemanyag jobb és hatékonyabb elégetése történik. Az aranyszabály szerint, ha a külső hőmérséklet öt fokkal csökken, a motor teljesítménye egy százalékkal növekedik. Ennek köszönhetően a 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny hosszú éjszakája nagyobb átlagsebességet eredményez a versenyen. „Ha az időjárási viszonyok jók lesznek, jóval gyorsabb versennyel számolhatunk a júniusi időponthoz képest,”- mondta Pascal Zurlinden, a Porsche gyári motorsport részlegének vezetője. Mivel a Nap korábban nyugszik szombaton és később kel fel vasárnap, a hőmérsékleti profilok megváltoznak. Június közepén a 24 órás periódusra vetített átlaghőmérséklet az elmúlt 30 év adatai alapján 16,8 Celsius fok. Szeptemberben ez az átlag pontosan egy fokkal alacsonyabb. Ez pedig növeli versenyautóink teljesítményét.
Puha abroncsok
A hűvösebb éjszakai hőmérséklet okán a puha keverékű Michelin abroncsok hosszabb ideig kitartanak. Ez az abroncs pedig nem csupán nagyobb tapadást, de egyenletesebb teljesítményt is nyújt, ha a feltételek megfelelők. „Sajnos a GTE-Pro kategóriában nem engedélyezett a tripla vagy négyes megállás,”- magyarázza Zurlinden. Két megállás után a GTE autóknak új kereket kell kapniuk. „Az új szabályok nem teszik lehetővé, hogy ugyanakkor történjen tankolás, mint kerékcsere, és minden egyes kerékcsere időbe kerül. Kétségtelenül több dupla tankolást látunk majd, kerékcsere nélkül. Éppen ezért a lehető legrövidebb idő alatt el kell végeznünk majd a bokszkiállásokat,” – mondta a tapasztalt mérnök.
Az eső
Az elmúlt három évtized időjárási statisztikái azt mutatják, hogy június és szeptember között alig van különbség a legmelegebb nappali és a leghidegebb éjszakai hőmérsékletek között. Viszont az is egyértelműen látszik, hogy amellett, hogy szeptemberben kevesebb eső van, az esőzések erősebbek, mint júniusban. „Dinamikusan alkalmazkodunk kell majd,” mondta Pascal Zurlinden.
A klasszikus hosszútávú versenyen van egy mondás: mindig esik Le Mans-ban. A nagy kérdés az, hogy mikor? „Az eső lehetősége fontos szerepet tölt be a csapatok taktikájában – különösen, ha az autó nem 100 százalékos száraz körülmények között. Nedves aszfalton ugyanis új leosztás jön, amely új lehetőségekkel szolgál,” – magyarázza Zurlinden.
Az alacsony Nap
Nappal a Le Mans-i 24 órás verseny pilótáinak a napsugarakkal is meg kell küzdeniük. A szombat esti napnyugtakor az alacsonyan elhelyezkedő Nap bevilágít a szélvédőn és elvakíthatja a pilótákat, különösen az Indianapolis és Arnage kanyarokban. Vasárnap reggel ugyanez történik a híres Tertre Rouge-ban. „Tapasztalt gyári pilótáink jól ismerik a problémát. A nap az őszi időszakban alacsonyabban van, mint a nyári hónapokban, így most egy kicsit többet kell majd hunyorogniuk. De nincs ezzel semmi gond. Végtére is profik vagyunk,” – mondja mosolyogva a francia úriember.
A korábbi rajt
A korábbi évekkel ellentétben a 2020-as Le Mans-i 24 órás verseny helyi idő szerint 14:30-kor kezdődik. Ennek egyik oka a Tour de France utolsó szakasza, ugyanis a Franciaországon átvezető ikonikus verseny Párizsban szeptember 20-án, késő délután ér véget. Hogy ne legyen nagy átfedés, a FIA World Endurance Championship (WEC) részét képező hosszútávú verseny 88. kiadása vasárnap korábban, 14:30-kor ér véget. „Kívülről nézve ez a kis módosítás jelentéktelennek hat, de fontos hatással van a csapatunkra. Még korábban be kell fejeznünk a szombati felkészülést. Ez rövidebb pihenőt és még nagyobb stresszt jelent,” – hangsúlyozza a Porsche Motorsport vezetője. Így mindössze négy óra lesz a bemelegítés vége és a verseny kezdete között a felkészülések befejezésére.
A rajongók hiánya
A Le Mans-i 24 órás verseny a motorsportok rajongóinak Mekkája. Minden egyes évben negyed millió ember vonul ki a pályára nyomon követni a versenyt. De nem 2020-ban: a rendezésért felelős ACO megtiltotta a verseny látogatását. „A rajongók mindig nagy motivációt jelentenek,” mondta Pascal Zurlinden. A bokszutcával szemben nagy lelátó általában mindig zsúfolt, de a rajt idejében, valamint a verseny végén különösen.
„Ha az ülőhelyemről átnézek a rajongók táborára, nagyon hasonló megszállott arcokat látok. Ezek az eufóriában lévő rajongók mindig plusz erőt adnak, amikor a 24 óra múltával fogytában vannak az energiáim. Ez másképp lesz az idén. De a korlátozások ellenére minden bizonnyal otthonról nézve is nagy élmény lesz a verseny.”
Az előzetes tesztek hiánya
A hivatalos, egynapos előzetes teszt a verseny előtti napon hagyományosan része a 24-órás Le Mans-i eseményeknek. Ez a gyártók, abroncsszállítók, csapatok és pilóták egyetlen esélye, hogy felkészüljenek a 13,626 kilométeres versenypálya páratlan és váratlan kihívásaira. Végtére is a 24-órás pálya az állandó Circuit Bugatti versenypálya és közutak kombinációja, ez a kombináció pedig teljesen egyedülálló a motorsportban. Emiatt pedig nincsen arra lehetőség, hogy a versenyhétvégén kívül tesztelhessen bárki is ezen a pályán. „Az előzetes tesztek hiánya nagy kihívást jelent,” – mondja Pascal Zurlinden. „Ez az első alkalom, hogy bevetjük itt a legújabb 911 RSR versenyautót, így nyilván elég sok nyitott kérdésünk van a beállítással kapcsolatban. Szerettük volna elvégezni a szükséges méréseket a tesztek során, hogy azokat kiértékelve már a lehető legjobban felkészülve érkezhessünk a hivatalos megmérettetésre. Az új abroncsok irányíthatósága is nagy talányt jelent. Így viszont csak egyetlen gyakorló futamunk van a verseny előtt, hogy megtegyük mindezt.”
A kompakt időbeosztás
Az idei Le Mans-i 24 órás verseny időbeosztása is eltér a jól megszokottól. A gyakorlás, amely korábban az időmérővel együtt szerdán és csütörtökön volt, most csütörtökön (tíz óra szabad gyakorlás és időmérő) és pénteken (szabad gyakorlás és hyperpole) lesz. „A hosszabb gyakorlás lehetővé teszi, hogy elvégezzük a beállítással és abroncsmenedzsmenttel kapcsolatos átfogó munkánkat,” mondta Pascal Zurlinden. „Számos dolgot el tudunk végezni, de a korábbi előzetes tesztekhez viszonyítva hátrányban vagyunk, ugyanis a gyakorlás utáni idő már nem elegendő arra, hogy igazán részletes elemzéseket végezhessünk.” A verseny rajtja előtti péntek mindig lehetőséget biztosított a pilóták és a csapatok számára egy kis pihenésre az év legnagyobb versenye előtt. Az úgynevezett „Őrült péntek” általában a rajongókról szólt.
Az elmaradó pilótaparádé
Nap közben a kemping területén általában izgalmasabbnál izgalmasabb autók vonulnak fel, és minden egyes gázadást valódi tapsvihar üdvözöl. A pénteki, verseny előtti „Le Mans holiday” hagyományosan a pilóták parádéjával ér véget a városközpontban. 2020-ban másképp lesz: a látványos eseményt, melynek során a pilóták klasszikus autókat vezetnek a Place des Jacobins-tól a Place de la République-ig, lemondták. „Szomorú döntés ez a rajongók számára, de másképpen nem lehet eleget tenni a koronavírus megfékezését célzó előírásoknak. Szeretnénk helyette elkötelezett Le Mans rajongóinknak látványos programokkal szolgálni online csatornáinkon,”– mondta Zurlinden, ecsetelve a Porsche Motorsport terveit.
A pollenek
Vörös szemek, orrfújás és gyógyszerek – a Le Mans-i paddock látképéhez ez is hozzátartozik júniusban: számos pilóta, csapattag és rajongó szenved pollenallergiában. Nyáron a Sarthe-i régióban kimagasló a növényi pollenek koncentrációja. „Ez engem is érint,” mondja Zurlinden. „Egyszerűen muszáj antihisztamint szednem júniusban, de a gyógyszer fáradttá tesz. Ez pedig nem egy olyan dolog, amit kitörő örömmel üdvözölnénk egy 24 órás versenyen. És biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki örömmel dolgozik közel allergiamentesen Le Mans-ban szeptemberben.”