A mai utolsó, 112 kilométeres gyorsaságival véget ért az idei 10 napos küzdelem
A szakaszt – mely ugyan rövid volt, de a dűnékkel és puha homokos részekkel megtűzdelt pályát könnyűnek egyáltalán nem lehetne nevezni – Carlos Sainz nyerte Sebastien Loeb és Cyril Despres előtt. Összesítésben Nasser Al-Attiyah végzett az élen, pályafutása során 3. alkalommal nyerte meg a Dakart, első ízben diadalmaskodott Toyotával. Taktikusan versenyzett, beosztotta az előnyét (és persze kicsit a szerencse is mellé állt): az utolsó szakaszon csupán 12. lett, összetettben mégis nagyjából háromnegyed órás előnye volt a 2. helyezett Nani Romával szemben. Őt keveset láthattuk az élmezőnyben, viszont stabil teljesítménye és minimális hibái felsegítették a képzeletbeli dobogó 2. fokára. Ezen pódiumon a kilencszeres rally világbajnok Sebastien Loeb a 3. helyre állhat; a 10 szakaszból 4-et megnyert.
“Ez egyszerűen fantasztikus. Nem hibáztunk ezen a mindenki számára nagyon-nagyon nehéz versenyen. Az volt a legjobb, hogy a 3. naptól kezdve átvettük a vezetést, erre tudtunk építeni napról napra, egészen az utolsó napig. Boldog vagyok, köszönetet szeretnék mondani a Toyotának, a BF Goodrich-nek, az összes szponzornak. Külön öröm, hogy a Toyota első Dakar győzelmét együtt élhetjük át. A többi versenyző is nagyon erős volt és mind meg akarjuk nyerni a Dakart. Amikor megtudtuk, hogy a versenyt teljes egészében Peruban fogjuk futni, ahol rengeteg a homokdűne, tudtam, hogy azt csinálhatjuk, amiben jók vagyunk. Örülök, hogy megnyertük a versenyt a Toyotával.” – fogalmazta meg gondolatait a katari győztes.
Hazánk fiai: a Szalay Balázs – Bunkoczi László kettős is büszke lehet magára és mi, magyarok is büszkék lehetünk rájuk! A verseny során szakaszról szakaszra egyre jobb eredményeket elérve, komolyabb hátráltató technikai hiba nélkül lépegettek előre, összetettben így a nagyon is előkelő 20. helyen végeztek, beállítva ezzel saját rekordjukat.
“Nagyon nagy drukkal álltam neki ennek a szakasznak, de a szervezők lendületes, élvezhető, jó pályát raktak össze, igaz, egyszer még így is ásnunk kellett. Megküzdöttünk ezért a célba érkezésért, s ezért a huszadik helyezésért, aminek nagyon örülök. Noha voltunk már huszadikok, évről évre nehezebb a verseny, sűrűbb a mezőny, egyre több gyári autót adnak bérbe és egyre több a jó és rutinos versenyző. Nagyon szép eredmény a huszadik hely, megküzdöttünk érte, sok kitartás kellett, hogy elérjük. Csapatmunka volt: Bunkoczi Laci és a szervizes srácok nélkül nem ment volna.” – mondta el a célban az Opel Grandland X-szel versenyző Szalay. Navigátora, Bunkoczi László hozzátette: “Melós volt az utolsó szakasz is, s bár nyilván nem az volt a rendezők terve, hogy minél többen kiessenek, azért ma is elég sokan ástak a dűnék között. Az utolsó kilométereken már visszaszámoltam, s szurkoltam, most már ne legyen semmi bajunk. A huszadik hely tisztességes eredmény, beállítottuk a legjobbunkat, bár 2012-ben talán valamivel könnyebb volt megszerezni a huszadik helyet, mint most. Ez most elég keserves volt, rettenetesen sokat ástunk, ugyanakkor végig egyenletes teljesítményt nyújtottunk. Ez volt a huszadik hely titka, és az, hogy amennyire tudtunk, vigyáztunk az autóra.”
A verseny végeredménye:
Autók, top 10:
1 | 301 | TOYOTA GAZOO RACING SA | 34h 38′ 14” | |
2 | 307 | X-RAID TEAM | 35h 24′ 56” | |
3 | 306 | PH-SPORT | 36h 32′ 32” | |
4 | 303 | ORLEN X-RAID TEAM | 37h 06′ 45” | |
5 | 308 | X-RAID MINI JCW TEAM | 37h 26′ 57” | |
6 | 305 | MP-SPORTS | 37h 57′ 16” | |
7 | 314 | X-RAID TEAM | 39h 09′ 10” | |
8 | 321 | X-RAID TEAM | 42h 36′ 12” | |
9 | 302 | TOYOTA GAZOO RACING SA | 42h 37′ 30” | |
10 | 319 | OVERDRIVE TOYOTA | 42h 48′ 12” |
Motorok, top 10:
1 | 3 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 33h 57′ 16” | |
2 | 1 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 34h 06′ 29” | |
3 | 14 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 34h 10′ 50” | |
4 | 6 | ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 34h 18′ 02” | |
5 | 29 | ROCKSTAR ENERGY HUSQVARNA FACTORY RACING | 34h 41′ 26” | |
6 | 18 | YAMALUBE YAMAHA OFFICIAL RALLY TEAM | 34h 51′ 16” | |
7 | 10 | MONSTER ENERGY HONDA TEAM 2019 | 35h 05′ 22” | |
8 | 77 | RED BULL KTM FACTORY TEAM | 35h 06′ 26” | |
9 | 7 | HERO MOTOSPORTS TEAM RALLY | 36h 05′ 57” | |
10 | 28 | MEC HRC | 36h 29′ 09” |
Kamionok, top 10:
1 | 500 | KAMAZ – MASTER | 41h 01′ 35” | |
2 | 514 | KAMAZ – MASTER | 41h 27′ 11” | |
3 | 503 | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 42h 36′ 19” | |
4 | 505 | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 46h 50′ 43” | |
5 | 507 | INSTAFOREX LOPRAIS TEAM | 47h 01′ 26” | |
6 | 501 | MAZ-SPORTAUTO | 47h 41′ 04” | |
7 | 509 | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 50h 17′ 01” | |
8 | 519 | MAZ-SPORTAUTO | 51h 18′ 36” | |
9 | 510 | HINO TEAM SUGAWARA | 52h 23′ 44” | |
10 | 513 | PETRONAS TEAM DE ROOY IVECO | 52h 55′ 50” |
(Fotók: Dakar Media, Opel Dakar Team)