Technikai részletek Zanardi autójáról

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az 51 éves olasz versenyző a DTM misano-i versenyhétvégéjén vendégszerepelni fog a sorozatban, melyre már meg is kezdte a felkészülést: kedden és szerdán is Vallelunga-ban tesztelte a speciálisan számára átalakított BMW M4 DTM-et.

A bajor gyártó elárult néhány részletet a módosításokról, melyek mind azt szolgálják, hogy a lábprotézise nélkül versenyző pilóta ki tudja hozni a maximumot saját magából és az autóból is, minden biztonsági feltételnek megfelelve.

1. Kézzel működtethető fékrendszer

A BMW mérnökei minden egyes autóval tanulnak, melyet Zanardi számára alakítanak át, így van ez most is: egy új fejlesztésű fékrendszert építettek az autóba. Ez a megoldás teljesen helyettesíti a fékpedált, melyet az olasz eddigi autóiban felcsatolt protézise segítségével működtetett. Az új rendszer előnye, hogy sokkal kisebb energia befektetésével sokkal könnyebben működtethető. A pedálok teljes elhagyásával felszabadult a lábtér, azonban a szokásosnál nagyobb fékmunkahenger miatt erre szükség is van. Ez lehetővé teszi, hogy Zanardi sokkal kisebb erőkifejtéssel ugyanakkora fékhatást érjen el, mint versenyzőtársai lábbal fékezve. Ez utóbbinál kb. 100-120 kilogrammnyi erőkifejtésre van szükség, az olasz pilóta autójában azonban csupán kb. 70 kilogrammnyi erőre lesz szükség ehhez. Nem mindegy, hiszen míg mások a lábukkal teszik ezt, Zanardi-nak ugyanezt kézzel kell megoldani.

Minden BMW M4 DTM rendelkezik kézifékkel, mely által előnyomás hozható létre a rendszerben, ez pedig a rajtoknál játszik fontos szerepet. Ebben a speciális autóban ez is különleges: a kormányról is vezérelhető, akárcsak a többi típusban a bajor gyártónál is, de Zanardi autójában egy külön fogantyú is helyet kapott a kézifékkaron, mellyel rögzítheti vagy oldhatja a kéziféket; megelőzendő az autó elgurulását.

2. Centrifugális rendszerű kuplung

A hagyományos DTM autókban hidraulikus rendszerű kuplungot alkalmaznak. Az olasz versenyző autójában ezt is módosították: teljesen automata rendszerű centrifugális kuplungra cserélve a szerkezetet. Ez a tengelykapcsoló rendszer bizonyos sebességnél automatikus oldja és zárja a kapcsolatot a hajtásláncban, nincs szükség a versenyző beavatkozására. Hogy pontosan mekkora sebességeknél történik mindez, azt a BMW Motorsport mérnökei előre meghatározták és ez is az autó beállításainak része. Alessandro Zanardi számára a rendszer legnagyobb előnye, hogy mivel amúgy is mindent kézzel kell üzemeltetnie, a teljesen automata kuplungrendszer “teszi a dolgát” és nem kell még egy plusz kapcsolót használnia.

Az előzetes tesztek biztatóak: a lassan történő elindulásoknál (pl. boxból kihajtva) és rajtoknál, ill boxkiállásoknál szükséges hirtelen gyorsulások esetében is jól vizsgázott a rendszer. További érdekesség, hogy a 0-100-as sprint kb. ugyanannyi idő, mint a hidraulikus rendszerű kuplunggal szerelt autóknál.

3. Sebességváltás

Zanardi ugyanúgy a kormány mögötti váltófülekkel tud sebességet váltani, mint riválisai. Felfelé váltásnál nincs probléma, az olasz pilóta is a jobb oldali váltófület használja ehhez, visszaváltásnál azonban, melyhez fékezni is kell, pl. kanyar előtt, a kézifékkaron elhelyezett plusz gombbal tudja ezt megtenni.

4. Gázadás

A rendszert, mellyel gázt tudni adni a versenyző, GT autókból vették át, melyet korábban szintén Zanardi számára alakítottak át. Az ujjai segítségével tud gyorsítani: a kormány mögött elhelyezett kör alakú szerkezetet segítségével; a “gyűrűt” bármelyik ujjával tudja mozgatni. Működésében teljesen megegyezik egy sima gázpedállal, szenzorok és potenciométerek segítségével küld jeleket a számítógépeknek.

 

 

5. Kormánykerék

A kormány a gázpedálként funkcionáló “gyűrűvel” együtt gyakorlatilag ugyanaz, mint a GT autókban, amiket Zanardi korábban vezetett, csupán a gombkiosztáson változtattak; felkerült rá pl. egy DRS-t működtető gomb. Ugyanakkor a kormánykerék alján lévő gombok, melyekkel a vezetéstámogató rendszereket lehet konfigurálni, ez esetben nem lesznek használatban.

(Fotók: BMW)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük