Ez az út zárva van!

A Gyűrűk Ura rajongóknak ismerős lehet a cím, de nem leszünk filmkritikus oldal, maradunk az autósportnál. E sorokat a III. Rally Hungary-n tapasztaltak ihlették, de ezt a cikket megírhattam volna harminc évvel korábban is.

Jól emlékszem gyerekkorom Mecsekben rendezett versenyeire, nagy túrákat tettünk, míg a pálya szélén állhattunk. Tized annyi infónk nem volt a versenyről mint manapság, így a hangos autóra hagyatkoztunk vagy a sporikat kérdezgettük. Néhány újságcikkből vágtuk ki akkoriban a térképeket és azok szerint tájékozódtunk. Emlékszem a rengeteg nézőre és arra is, mikor kölyökként nem egy fát kellett megmásznom, hogy lássak is valamit. A fák között tüzek lobogtak, a szalonnasütés hagyomány volt és mégsem kellett senkinek felhívni a figyelmét arra, hogy ne gyújtsa fel az erdőt. A rally, mint életérzés, ezekben az időkben ivódott belém, mindennek lassan már 40 éve.

Eltelt néhány évtized és nagyot változott a világ, a régi időkből néhány dolog maradt meg talán “hagyománytiszteletből”. Van közöttük azonban egy, aminek hagyományával ideje lenne szakítani.

Az útzárak távolsága a pálya szélétől akkoriban is messze volt (esetenként 3-4 km) és ez a mai napig nem változott. Nézőtársakkal beszélgetve a mai napig megpróbáljuk megfejteni ennek okát, eddig én nem jártam sikerrel.

Hivatalos teszteken is hasonló a helyzet, míg a csapatok által rendezett privát teszteken a zárás közel van a pályához. Persze a teszt nem verseny, de jó példa arra, hogy a zárást nem feltétlenül kell a pályától nagy távolságra tenni.

A rally társadalom igen széles körű, kicsik és nagyok, fiatalok és idősek állnak a szakaszok mellett. A túrázás, mint hobbi egészséges dolog, megvannak a maga szépségei, de egy rally rajongó nem ezért utazik esetenként több 100 kilométert.

A pálya szélén tisztességben megőszült idősebb rajongónak egy hosszabb út is fárasztó már, mire a záráshoz ér egy porcikája sem kívánja már a több kilométeres sétát. Persze a szíve azért a pálya szélére húzza!

Mint említettem már, a világ nagyot változott, van ami jó irányba ment és van, amiben elírták az itinert. A pályához közelebbi zárások megoldása talán nem lenne túl nehéz feladat. Jó lenne a következő szezonban már azt tapasztalni, hogy csak ott van messze a zárás, ahol ez valóban indokolt, ahol azonban megoldható, legyen nézőbarátabb.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük